Tuesday, March 13, 2012

Rumah untuk generasi kedua, ketiga Felda

LABIS 12 Mac - Kerajaan akan membina projek Perumahan Warga Felda (PWF) di Felda Maokil, dekat sini, bagi membantu generasi kedua dan ketiga Felda memiliki rumah sendiri.
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan berkata, tapak PWF itu sudah dikenal pasti dan hanya menunggu kelulusan kerajaan sebelum dilaksanakan.
"Kerajaan akan memberikan subsidi sebanyak RM20,000 untuk setiap rumah itu dan pemohon hanya perlu membayar antara RM45,000 hingga RM65,000 sahaja bagi memiliki rumah tersebut.
"Ini untuk membantu generasi peneroka Felda kedua dan ketiga memiliki rumah kerana Felda tidak dapat memberi tanah kepada mereka seperti generasi pertama," katanya kepada pemberita selepas majlis jalinan mesra bersama peneroka di Sekolah Menengah Felda Maokil 1, dekat sini baru-baru ini.
Katanya, pembinaan PWF di Maokil adalah pertama di bawah Gugusan Felda Segamat dan diharap dapat menyelesaikan masalah kesukaran memiliki rumah di kalangan generasi berkenaan.
Terdahulu dalam ucapannya, beliau mengingatkan kesemua 722 peneroka Felda Maokil supaya tidak terpedaya dengan janji Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman yang mahu mengagihkan 360,000 hektar tanah Felda kepada anak-anak peneroka jika pembangkang berkuasa.
Beliau berkata, tanah itu bukan milik anak-anak peneroka sebaliknya aset agensi tersebut yang diuruskan oleh Felda Plantation dan merupakan sumber utama agensi berkenan.
Jelasnya, tanah itu asalnya adalah untuk 200,000 orang dari seluruh negara yang memohon untuk menjadi peneroka di tanah rancangan Felda ketika dibuka pada awal 1960-an.
"Daripada 200,000 orang ini, hanya 165,000 daripada mereka g menjadi peneroka dan tanah yang tidak diusahakan peneroka inilah yang dimaksudkan oleh pembangkang.
"Tanah ini adalah milik Felda. Kita harus faham tanah ini bukan milik peneroka atau anak-anak peneroka dan sudah semestinya kita tidak boleh mengambil sesuatu yang bukan hak kita," katanya.

No comments:

Post a Comment